Chyba żadnego kierowcy nie trzeba przekonywać, że nie należy poruszać się pojazdem, w którym układ hamulcowy nie jest całkowicie sprawny. Bardzo istotnym elementem układu, który niestety dość szybko ulega zużyciu, często również niespodziewanym awariom, jest tarcza hamulcowa. Jak często trzeba ją wymieniać i skąd wiedzieć, że już przyszedł na to czas? Czy przetaczanie to atrakcyjna alternatywa dla wymiany?
Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?
Oczywiście wszyscy producenci podają przybliżony czas użytkowania tarcz, niemniej jednak wskazania te nie powinny być wyrocznią. Rzecz w tym, iż wiele zależy od specyfiki jazdy danego kierowcy, rodzaju tras jakie pokonuje, sprawności innych podzespołów i wielu innych czynników. Średnia żywotność tarcz hamulcowych to ok. 80 tys. kilometrów, niemniej jednak mogą one wytrwać nawet dwukrotnie dłużej, natomiast czasami ulegają zużyciu już po przejechaniu 30-40 tys., zwłaszcza jeśli ich jakość nie jest najwyższa. Generalnie tarcze należy wymieniać wtedy, gdy dają one pewne objawy zużycia. Sygnały, których nie można zbagatelizować, to np.:
- droga hamowania uległa wydłużeniu
- pedał hamulca zbyt mocno odbija
- mocniejsze hamowanie każdorazowo wywołuje pisk
Każdy z powyższych sygnałów może oznaczać awarię innego elementu układu hamulcowego, a nawet części spoza tego układu. Dlatego też, zanim zdecydujesz się wymienić tarcze hamulcowe, powinieneś je obejrzeć. Najlepszym wskaźnikiem sprawności jest grubość tarcz oraz stan ich powierzchni. Im są one cieńsze niż były pierwotnie, tym wyższy poziom zużycia. Właśnie dlatego grubość używanych tarcz należy porównywać z grubością, jaką miały one podczas montażu. Jeżeli chodzi o powierzchnię tarczy, nie powinna być ona zbyt mocno wytarta. Rzecz jasna laikowi nie jest łatwo ocenić w ten sposób sprawność tarcz hamulcowych, dlatego w przypadku wątpliwości warto skonsultować się z fachowcem.
Przetaczanie jako alternatywa dla wymiany
Niewielka niesprawność, będąca efektem zużycia lub uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie zawsze oznacza absolutną konieczność wymiany tego elementu. Możliwe jest przetoczenie, które przynajmniej częściowo przywraca sprawność hamulcom. Należy jednak pamiętać, iż przetoczenie jest dopuszczalne tylko w przypadku częściowej niesprawności. Znaczne ubytki w tarczach, jak również wyraźnie widoczna utrata grubości, to wskazówki, iż należy jednak zdecydować się na wymianę. Trzeba też mieć na uwadze, że przetaczanie przeważnie nie przywraca tarczom pełnej sprawności, przez co jest to tak naprawdę działanie doraźne, które nie tyle rozwiązuje problem, co raczej odkłada w czasie konieczność jego rozwiązania.
Join the discussion