Dobywające się z przedniego lub tylnego zawieszenia stuki i hałasy świadczą o tym, że któryś element uległ uszkodzeniu i należy go wymienić. Zaniedbanie tego nie tylko może spowodować obniżenie komfortu jazdy, ale w niektórych przypadkach poważne zagrożenie. Dlatego też wszelkie niepokojące odgłosy, które się zauważy, powinny być motywacją do odwiedzenia mechanika. Naprawy nie są drogie, podobnie jak części samochodowe z tej grupy, a szybka naprawa wpłynie na wygodę, bezpieczeństwo i uchroni przed bardziej kosztownymi awariami.
Łączniki stabilizatorów
Chyba najczęściej wymienianym elementem zawieszenia, szczególnie na naszych drogach, są łączniki stabilizatorów. Są one niewielkie, dość delikatne, a jednocześnie muszą przenosić duże siły. Z reguły posiadają one sworznie lub metalowo-gumowe tuleje, i to właśnie w tych miejscach pojawiają się luzy. Zużycie łączników jest dość charakterystyczne – objawia się zwłaszcza w czasie jazdy po nierównościach i ma postać nieregularnego stukania o wyższej częstotliwości. Na szczęście wymiana łączników jest prosta i tania, często można to zrobić nawet we własnym zakresie.
Wahacze
Kolejnym źródłem hałasów i stuków w zawieszeniu mogą być wahacze. System wahaczy stanowi szkielet układu jezdnego, zależnie od konstrukcji mogą w nim występować wahacze pojedyncze lub ich zestawy. Wahacze są łączone ze zwrotnicą za pomocą sworznia, jego zużycie objawia się luzami na kierownicy i brakiem precyzji przy prowadzeniu pojazdu. Zużycie może też wystąpić przy tulejach wahaczy. W przypadku tulei wahacza dolnego, tak zwanych silentblocków, luzy na nich można zauważyć po stukach, skrzypieniu czy pływaniu pojazdu. Często najpierw pojawiają się problemy z prowadzeniem czy hamowaniem, a dopiero po jakimś czasie dochodzą do tego hałasy. W niektórych konstrukcjach zawieszeń występują też wahacze górne lub dodatkowe tuleje, przez które przechodzą stabilizatory lub do których są mocowane amortyzatory. Zużycie tych elementów także objawia się stukami, szczególnie w czasie jazdy po nierównościach.
Amortyzatory i sprężyny
Same amortyzatory są elementami bardzo trwałymi, zdecydowanie częściej uszkodzeniu ulegają poduszki i łożyska amortyzatorów. Jeśli pojawią się na nich luzy, to można usłyszeć charakterystyczne pukanie z przodu, w górnej części pojazdu. Dźwięki mogą też wydawać same amortyzatory, występuje to najczęściej po wylaniu oleju. Natomiast jeśli podczas skręcania czy hamowania usłyszy się pojedyncze stuknięcie czy brzęk, to niemal na pewno jest to rezultatem pęknięcia sprężyny.
Jazda po polskich, nierównych drogach może mocno dać w kość układowi zawieszenia. Na szczęście większość napraw nie jest przesadnie skomplikowana, nie ma też problemów z dostępnością części zamiennych. Wystarczy znaleźć jakiś sprawdzony sklep z częściami samochodowymi, taki jak na przykład HurtCzesci.pl, i w nim bez problemów kupi się wszystko, co potrzeba.
Join the discussion