Sprzęgło jest jednym z kluczowych elementów każdego samochodu. Spełnia ważną rolę w przenoszeniu momentu obrotowego pochodzącego z silnika na koła. To właśnie sprzęgło umożliwia nam płynne ruszanie, zatrzymanie z włączonym biegiem, a także zmianę przełożeń bez potrzeby unieruchamiania silnika. Podczas swojej pracy przenosi wiele przeciążeń oraz sił, które z czasem doprowadzają do jego zużycia. Sprzęgło jest elementem wymiennym, jednak koszty takiej naprawy są stosunkowo wysokie.

Budowa i zasada działania sprzęgła

Sprzęgło w samochodzie osobowym zbudowane jest z kilku elementów. Są to: tarcza sprzęgła, docisk, łożysko oraz koło zamachowe. Oczywiście występują różne rodzaje sprzęgieł, do podstawowych należą sprzęgło z tłumikiem drgań skrętnych oraz klasyczne sprzęgło jednomasowe. Zasada działania jest praktycznie taka sama, jednak popularnie zwany dwumas znacznie lepiej tłumi drgania przenoszone z silnika na pozostałe podzespoły samochodu. Właśnie dlatego stosowany jest głównie w samochodach o dużej pojemności oraz mocy silnika.

Prawidłowo działające sprzęgło tworzy trwałe połączenie silnika i skrzyni biegów, które w razie potrzeby zostaje rozłączone w celu ruszenia samochodem z miejsca lub synchronizacji biegów. Podczas jazdy tarcza sprzęgła sklejona jest przy pomocy docisku z kołem zamachowym i w ten sposób moment obrotowy z silnika trafia do skrzyni biegów, a następnie na półosie i koła. W momencie gdy zaczynamy wciskać pedał sprzęgła, tarcza zostaje odsunięta od koła zamachowego i następuje rozłączenie napędu. Dzięki temu możemy płynnie zmieniać biegi lub ruszać z miejsca.

Co robić w wypadku awarii sprzęgła?

Jeśli w naszym samochodzie wystąpi awaria sprzęgła, powinniśmy natychmiast udać się do serwisu i unikać prób poruszania się naszym samochodem, ponieważ w łatwy sposób możemy uszkodzić naszą skrzynię biegów. W ostateczności możliwa jest jazda bez użycia sprzęgła. Opiera się ona na wyczuciu momentu, w którym możemy wrzucić bieg bez zgrzytów dochodzących ze strony skrzyni. Aby ruszyć samochodem z uszkodzonym sprzęgłem powinniśmy najpierw unieruchomić silnik, następnie wrzucić pierwszy bieg i uruchomić rozrusznik. Oczywiście wystąpi szarpnięcie, ale samochód będzie już w ruchu. Wrzucanie kolejnych biegów będzie możliwe wtedy, gdy uda nam się zsynchronizować prędkość obrotową kół z obrotami silnika. Płynność przełożeń zależna jest od naszych umiejętności oraz wyczucia.

Kompletny zestaw sprzęgła składa się z kilku współpracujących ze sobą elementów i pozwala na płynne poruszanie się samochodem. W wypadku awarii starajmy się wymieniać zawsze pełen komplet części, bo tylko w ten sposób zapewnimy sobie możliwość bezawaryjnego poruszania się samochodem przez dłuższy czas.